maka żytnia typ 2000 Do pieczenia chleba lub bułek używamy m±ki pszennej lub żytniej, jednak należy pamiętać o tym że nawet najgorsza m±ka żytnia jest lepsza od najlepszej pszennej.
O m±ce pszennej dietetycy mówi±, bezcennymi otrębami karmi się ¶winie a resztki zostaj± dla ludzi.
Niestety Polacy czę¶ciej kupuj± pieczywo pszenne (60 - 70 %) niż żytnie, a jak wiadomo kraje takie jak Litwa, Łotwa, Ukraina i oczywi¶cie Polska to kraje które słyn± z pieczywa żytniego.
Każda m±ka pszenna czy żytnia ma także swoje oznaczenie liczbowe, oznaczona jest typem od 450 do 3000.
m±ka pszenna typ 2000 Liczba ta informuje nas kupuj±cych o zawarto¶ci tak zwanego popiołu czyli warto¶ci mineralnych, im mniejszy numer tym mniej warto¶ci mineralnych i bielsza m±ka.
Maka typu 450 zawiera tylko 0,45% warto¶ci mineralnych, natomiast m±ka żytnia typ 3000 zawiera aż 3% warto¶ci mineralnych i błonnika co dla naszej figury ma zbawienny wpływ.
Błonnik wędruje przez cały nasz układ trawienny zachowuj±c stan niezmieniony, jednak wchłania wodę co jest powodem zwiększenia masy kałowej a co za tym idzie wymiata z naszego organizmu niestrawione resztki.
Błonnik skutecznie walczy z zaparciami, biegunk± oraz pomaga zwalczyć otyło¶ć gdyż jak wspomniałem wchłania wodę, pęcznieje w żoł±dku co powoduje uczucie syto¶ci i opóĽnia opuszczanie żywno¶ci z żoł±dka.
Dlatego też jedzmy pieczywo żytnie z duż± zawarto¶ci błonnika, na pieczywo pszenne można sobie pozwolić, jednak nie czę¶ciej niż raz, dwa razy w tygodniu.


Projekt stony Piotr Eliasz , Niepołomice 2012,